De ontwikkelingen van de wartburg

datum typen beschrijving
1953 maart ifa F9 begin productie F9 model
1954 ifa F9/P de wartburg 311, eerst 2 deurs prototype
1955 december wartburg 311/0 volgens F9 basisprincipe, maar alle onderdelen
    vernieuwd. Verbeterde wartburg 900-cc 2-takt
    motor, koelsysteem, 15 inch wielen, vering voor
    en achter
1956 wartburg 311/1 export kwaliteit met veel chroom en in 2 kleuren
  limousine deluxe  
1956 wartburg 311/2 4 zits, 2 deurs cabriolet met stoffen dak
  cabriolet  
1957 wartburg 313/1 2 zits, 2 deurs cabrio, ook met gesloten dak.
  sportwagen extra sierlijsten
1957 wartburg 311/3 coupé met 2 deuren en 4 zitplaatsen
  coupé  
1957 wartburg 311/4 open 4 zits model speciaal voor politie doeleinden
  "kübel"  
1957 wartburg 311/5 combi carrosserie, 4 deurs met open dak
  camping-limousine  
1957 wartburg 311/6 limousine met stuurinrichting rechts
  limousine  
1957 wartburg 311/7 pick-up uitvoering met 2 deuren
  schnelltransporter  
1957 wartburg 311/8 4 deurs limousine met schuifdak
  schiebedach  
  limousine  
1957 wartburg 311/9 2 deurs, 4 zits combi
  kombiwagen  
1958 wartburg 311 2 van de 4 versnellingen gesynchroniseerd
1958 wartburg bellevue 2 deurs, 4 zits limousine met demontabele
    hardtop, wegens capaciteitproblemen niet in
    productie genomen
1959 wartburg 311 alle typen krijgen een verbeterde grille
1959 wartburg 311 aanvang export naar Amerika met speciale
    export uitvoering
1960 wartburg 313/1 aangepaste sportwagen versie, 2 kleuren lak, hardtop.
  sportwagen de sachsenring p240 krijgt voor het eerst glanzende
    sierlijsten
1961, 27 mei wartburg 200,000 wartburgs
1961 wartburg 311/7 uit zuinigheids overwegingen wordt de pick-up
  schnelltransporter variant 2 maal aangepast
1961 wartburg 311 kleinere, a-symetrische schijnwerpers, van de trabant
1961 wartburg 313/1 de tweezits cabrio productie wordt beëindigd
  sportwagen  
1962 wartburg 312 1 liter motor met 45 pk, zuigpomp koeling voor grotere
    brandstof tank
1962 wartburg 311/2 productie beëindigd.
  cabriolet  
1963 wartburg 312 ook voor de coupé de grotere motor
  coupé  
1963 wartburg 312 2 deurs combi, deluxe in duurdere uitvoering
  kombi limousine  
  standaard en  
  deluxe  
1964 wartburg 312 combi met schuifdeur
  kombi limousine  
1965 wartburg 312 een 4 zits hardtop met hoekige neus en 15 inch wielen
  1000 HT  
1965 september wartburg 312/2 voorbereiding op het nieuwe type, elk model 13 inch
    wielen, wieldoppen, schroefveren met bijbehorend chassis
1966 juli wartburg 1000 lancering van de nieuwe hoekige carrosserie, nog onder de
    naam wartburg 1000
1967 wartburg 1000 einde van de 312 combi, begin van de hoekige combi
  tourist  
1967, 1 juli wartburg synchronisatie van alle versnellingen
1968 wartburg 353 naamsverandering in wartburg 353
1969 melkus rs1000 sportwagen op het chassis van de 353, met de motor
    achterin van 70 pk, vleugeldeuren, carrosserie van kunststof
1970 wartburg 400 gedeeltelijk van kunststof vervaardigde "kübelwagen"
1972 mei wartburg 353 50,000e wartburg afgeleverd in tsjecho-slowakije
1975, 3 maart wartburg 353 w schijfremmen en veel kleine wijzigingen
1976 september wartburg 353 w ook in kroatië de 50,000e wartburg afgeleverd
1978 wartburg 1300 presentatie in west europa van de wartburg met 1300-cc 
    viertakt motor van renault/dacia
1979 wartburg 353 w 100,000 e wartburgin tsjecho-slowakije afgeleverd
1981, 30 april wartburg 353 w 1,000,000e wartburg geproduceerd
1982 wartburg trans pick-up/bestel  uitvoering van de 353
1983 wartburg med ambulance wagen op basis van de 353 combi
1984 wartburg 353 w kleine uiterlijke veranderingen, zwarte grille, etc
1985 wartburg 353 w andere grille, koplampen en koeling voor de motor
1987, 28 april wartburg 353 w 250,000e wartburg in hongarije, 50,000e in bulgarije
1988, 12 oktober wartburg 1.3 na 1,224,662 wartburg 353's worden de auto's voorzien
    van een 4-takt vw motor met 1300-cc ook veel uiterlijke
    wijzigingen, w.o. bredere carrosserie, nwe wieldoppen,
    nieuw dashboard. Motoren geleverd door barkas werke in
    karl marksstad
1989 wartburg 1.3 trans 4-takt pick-up versie
1990 wartburg 1.3 lancering 5 versnellingsbak versie
1990, 29 augustus wartburg 1.3 opel specialist Irmscher toont zijn versie van de 1.3
  new-line  
1990, 17 december wartburg laatste 2-takt motor
1991, 10 april wartburg 1.3 einde van de productie. 1,8 miljoen in eisenach geproduceerde
    auto's (dixi, bmw, emw, en awe-voertuigen) hiervan zijn 152,775
    4-takt. In de fabriekshallen wordt de opel vectra gebouwd.
1991, 7 oktober wartburg 1.3 de laatste 3 verkrijgbare modellen in de kleuren: indian-red
    briljant-wit en beige voor D.M. 9785,-